fbpx
Logga in
Lämna ditt CV

Lindra din klimatångest med BeChange!

kvinna sitter med ryggen till med armarna uppsträckta, bli av med din klimatångest

Ann Murugan är mental coach inom klimatpsykologi och hållbar utveckling. Sedan 2016 är hon också medgrundare och VD för BeChange – en svensk social innovation som har knäckt koden mellan mänsklig psykologi, beteendeförändringar och hållbarhet. På bara några månader kan du reducera ditt koldioxidutsläpp med nästan 50% samtidigt som livskvaliteten ökar och klimatångesten minskar.

I detta blogginlägg ger hon oss fyra tips på hur du kan bli av med din klimatångest. 

En första känsla av oro är en sund reaktion på den klimatkris vi befinner oss i idag. Oron indikerar och gör oss uppmärksamma på att någonting är fel. Därmed antyds också att en förändring behöver ske för att rätta till problemet (t.ex. reducera mina koldioxidutsläpp). Historiskt sett har denna oro varit viktig för att säkra vår överlevnad ur ett evolutionärt perspektiv. 

Men när oron blir mer eller mindre konstant börjar den påverka oss negativt, då har den övergått till klimatångest som dränerar oss på energi och begränsar vår vardag. Det kan till och med gå så långt att förmågan att vilja göra något konstruktivt för miljön minskar drastiskt. När vi fastnar på det här sättet blir det en ”loose-loose” situation. Vi förlorar genom att vi mår dåligt och klimatet förlorar genom att vi tappar kraften att skapa lösningar mot en hållbar framtid.

Hur lindrar man sin klimatångest?

Först och främst, kom ihåg att du är inte ensam om att känna så här! Både globalt och i Sverige är människor djupt påverkade över de miljöproblem vi står inför. Upp till 46% av svenskarna oroar sig mycket för klimatet (Sifo/ICA, 2018) och var tredje ung kvinna uppger att de känner sig olyckliga på grund av klimathotet (Sifo/WWF, mars 2018).

Som tur är finns det enkla och effektiva sätt att minska din klimatångest! Nedan finns några tips till dig. Du kan även gå en kurs hos BeChange som hjälper dig att gå igenom en djupgående transformation. 

Tips 1 – Fokusera på lösningarna och vägen framåt

Var medveten om var du lägger din tankeförmåga och insats: På det du vill skapa (t.ex. ett klimatsmartare liv) eller det du vill undvika (t.ex. skogsbränder på grund av klimatförändringarna). Försök lägga fokus på 95% på lösningarna och vägen framåt samt 5% på att förstå problemen. 

Sök medvetet upp positiva nyheter. Läs om allt gott som händer i världen och ta in mer information som är relevant och upplyftande för dig och din egen omställningsprocess och intresseområden. Detta kan innebära att du lägger till personer, grupper, organisationer och föreningar som inspirerar dig i dina flöden i sociala media. Du kanske laddar ner en app som har smarriga klimatsmarta recept, eller börjar prenumererar på en tidning, går med i en facebookgrupp med temat odla ekologiskt, passivhus, hemester osv. 

Här är ett tips på Good News Magazine, en facebooksida för goda nyheter.

Tips 2 – Gör vad du kan med de förutsättningar du har 

Ta reda på och räkna ut dina klimatutsläpp. Sätt mål (som riktmärke ska privatpersoner halvera sina utsläpp till 2030 för att vi ska nå de globala målen) och gör det du kan för att leva hållbart. BeChange hjälper till med uträkningen. Annars kan du även använda dig av andra kalkylatorer såsom Klimatkontot, OneTooneFuture och Habits.

Att ändra vanor kan dock vara trixigt på grund av att vi människor är vanedjur. Ta gärna hjälp av människor som kommit längre än du själv i sin omställning. Ett annat bra alternativ är att gå en kurs för att leda dig till handling, såsom BeChange. Våra deltagare reducerar sina koldioxidutsläpp med 47% på 3,5 månad! 

Tips 3 – Gör en detox från negativitet

Gör en detox från negativ input om miljön och klimatet. Ta exempelvis att under tre månader drar ner på nyheter från massmedia och sociala media som får dig att må dåligt. Genom att göra detta slipper du bli påverkad och dränerad av allt det tråkiga som rullar på i stort sett dagligen. Detta fastän det egentligen också händer massor med positiva saker varje dag. På så sätt är det lätt hänt att vi får en skev världsbild, det vill säga vi tror att världen är mycket hemskare än den är. 

Att göra en sådan här detox kan konkret innebära att du slutar läsa vissa tidningar, nyhetsprogram och slutar följa personer, företag och föreningar som regelbundet skriver saker som du finner deprimerande. 

Tips 4 – Spendera tid i naturen

I den mån du har möjlighet och gärna regelbundet, gå ut i skogen, på berget, ängen eller stranden. Där kan du hämta kraft, njuta och ladda batterierna. Att vara i naturen höjer humöret, sänker stressen och lyfter dig. Vi är en del av naturen och naturen är en del av oss. Under hundratusentals år har människan utvecklats i och med naturen. Idag tillbringar de flesta av oss mestadels av våran tid inomhus (hemma, på jobbet, på bussen, i bilen, i affären osv). Att stärka banden med naturen är som balsam för själen och motivationen att ta hand om den ökar. 

Hoppas dessa snabba tips ger dig en skjuts framåt mot och att den tunga klimatångest från dina axlar kommer att lätta. Lycka till. Du är fantastisk och unik! Världen behöver dig och din förmåga! 

För liknande inlägg se ”5 tips till ett mer hållbart arbetsliv”

2 Comments

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *