fbpx
Logga in
Lämna ditt CV

Greentime jobbar för en hållbar framtid

Vi på Greentime vill vara med och påverka omställningen till en hållbar framtid. Vår vision är att vara en nyckelaktör som verkligen bidrar i det arbetet! En sådan framtid innebär att vi går bort från det fossila, inte släpper ut kemikalier i naturen, inte trycker bort ekosystem, samtidigt som människors behov måste bli tillgodosedda. I grund och botten handlar det om miljömässiga, sociala och ekonomiska dimensioner som ska lira ihop.

Verktyg för att planera event

Greentime är främst inriktade på evenemangsarrangörer, eftersom vi tror att de kan ha en betydande roll i att få till beteendeförändring bland besökare eller deltagare. Dessa tar med sig insikter hem i sin vardag och bidrar till omställningen. För att nå dit tror vi det behövs en stor dos av kunskap, men också stöttning i olika former. Digitala, branschanpassade planeringsverktyg för att få struktur är exempel på produkter som vi tillhandahåller. Vi finns också med som en aktiv aktör i förändringsarbetet genom personliga avstämningar och inbjudningar till kompetenshöjande webbinarier och nätverksträffar för att inspirera. Liknande tjänster mot filmbranschen (som på många sätt liknar event) är i en uppstartsfas och vi har fått många förfrågningar för evenemang utomlands. Det finns verkligen ett behov!

Greentime startades 2014 av mig, Simon Strandvik, och jag har under många år föreläst och konsultat för evenemangsbranschen kring hållbarhetsfrågor. Planen var att göra en förändring och svara upp mot det behov som jag upplevde; att göra hållbarhet mindre komplicerat och mer inspirerande!

Det ledde till utvecklingen av ett digitalt planeringsverktyg som över 3000 arrangörer nu har använt sig av. Nu driver vi även en tredjepartscertifiering för hållbara evenemang och har kunder som till exempel O-ringen, Finnkampen och Stockholm Pride. Nu, 2021, är det inte längre lika mycket stort fokus på ”varför” utan snarare ”hur” vi ska agera mer hållbart.

Pandemin skapar nya möjligheter

Vi befinner ju oss i en pandemi och det gör att saker och ting har förändrats. Vi har svarat upp mot behovet att kompetensutveckla personer och har därför kört många digitala utbildningar och webbinarier. Men till syvende och sist har vi ju kunder som inte genomför evenemang nu och det ställer till det hela rent ekonomiskt. Men! Då finns det verkligen TID för att ta itu med hållbarhetsfrågorna på riktigt. Sätta sig in i hur sociala, miljömässiga och ekonomiska perspektiv hänger samman.

 Vi passar på att utbilda och kompetensstärka branschen i hållbarhetsfrågor och göra oss redo för att evenemang ska dra igång igen. Och passar på att själva bli mycket bättre och mer rustade. Jag är helt övertygad om att arrangörer till stora evenemang har en viktig roll att spela i omställningen till en hållbar framtid och vi viker oss inte för pandemin – vi tar itu med att stärka branschen och komma starkare ur den.

Simon Strandvik

VD Greentime

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *